Automatický tuner mAT-180AH

Automatický tuner mAT-180AH

ICOM 7300 má vstavaný interný tuner, jeho rozsah je však príliš malý, prispôsobiť môj LW 49m vo všetkých pásmach jednoducho nedokázal. Dočasne som si vypomohol manuálnym tunerom od MFJ, ale pre vážnejšiu činnosť bolo jeho nastavovanie zakaždým pri preladení pracné. A to napriek tomu, že som mal poznačené hodnoty ladiacich prvkov pre používané frekvencie. Jemne to doladiť bolo treba zakaždým.

Preto som v čase, keď som úspešne spravil skúšky začal hľadať niečo automatické.

Pre ICOM som na eBay našiel doteraz nie veľmi známy model od firmy MAT-TUNER.

ŠPECIFIKÁCIA:
– 0.1 to 120 watts SSB and CW peak power, 30 watts on PSK and digital modes, and 100 watts on 6 meters.
– Latching relays for ultra-low power operation.
– 16,000 memories for instantaneous frequency and band changing.
– Controlled from Icom TUNER/CALL button on radio. Powered from Icom radio.
– Works with most Icom radios that are AH-3 or AH-4 compatible.
– Partial radio list: IC-7000, IC-706 (all), IC-718 (select AH-4), IC-746.
– Tuning time: 0.1 to 5 seconds full tune, 0.1 seconds memory tune.
– 3.0 to 54.0 MHz coverage. Built-in frequency sensor.
– Tunes 5 to 1500 ohm loads.
– For dipoles, verticals, Vees, beams, long wire or any coax-fed antenna.
– Includes interface cable.
– Dimensions: 20cm x 13cm x 4cm (L x W x H).
– Weight: 0.8Kg.

Manuál: mAT-180H_Operation_manual_en_v2

Nuž a necelý týždeň po obdržaní licencie (celkom dobré načasovanie) ma na pošte čakal úhľadný balík. Napriek tomu ako ďaleko cestoval, nebol na ňom vidieť žiadne známky poškodenia.

Balík

V solídnom chrániacom penovom obložení sa nachádzal samotný tuner, kábel pre pripojenie k rádiostaniciam ICOM (rozhranie AH3 resp AH4) a manuál.

Obsah krabice

Potešil som sa, tuner vyzerá dobre, je v peknom eloxovanom prevedení. Zrkadlovo pripomína tuner LDG…

Predný panel
Zadný panel a prepojovací kábel – konektor DIN pre tuner a Molex pre ICOM.

Ako vidno na zadnom paneli, dá sa pripojiť aj LW priamo (tuner však neobsahuje žiadny balun resp. unun, ako niekedy býva zvykom hoci v doplnkovej výbave iných tunerov). Zrejme ten široký rozsah podľa špecifikácie si poradí aj bez neho.

Samozrejme že skôr, ako som ho zapojil a vyskúšal, ma zaujímalo technické prevedenie vo vnútri. Preto som ho hneď aj rozobral:

Spodná strana plošného spoja

Ako vidno, klasicky bolo potrebné (ako na väčšine výrobkov z ďalekého východu) zmyť na plošnom spoji zbytky spájkovania, ktoré by časom mohli spôsobiť problémy.

Na vrchnej časti ma ale hned zarazilo – a kde sú sľudové kondenzátory? Žial nie sú. V tomto zariadení sa konštruktér rozhodol použiť SMD. Neviem, či je to správne rozhodnutie, ukáže sa to pri praktickom použití. Ako som nazrel do špecifikácie SMD kondenzátorov, sú stavané na 50-63V. Každopádne som si teda zmeral ich hodnoty (tie medzi dvoma radami relé). Ako som zhruba očakával, ich hodnoty sú od 10pF do 1nF zhruba po dvojnásobku predchádzajúcej hodnoty. Podobnú radu už mám pre istotu nachystanú, tentoraz pre napätie 1kV.

 

Prevedenie je úhľadné, solídne.
Riadiaci procesor

Po vizuálnej obhliadke a spätnom poskladaní nastal čas pre jeho zapojenie k rádiostanici a anténe.

Hneď ma zarazilo, že po pripojení a zapnutí stanice s stlačení TUNE „zabzučal“ len interný tuner. Hmm. Ten som vypol, nastavil výkon na cca 10W a skúsil stlačiť TUNE na tuneri. Ten zabzučal, SWR kleslo na 1:1.

FUNGUJE….

Preladil som inde, TUNER po kratšej či dlhšej (na vyšších frekvenciách napr. 28MHz, kde ani manuálny tuner moc nepomáhal) dobe nakoniec vždy naladil, max. tuším na 1:2…

Jeden raz ale z ničoho nič počas ladenia sa zdroj i rádio vyplo. A potom až do celkového rozpojenia tunera, rádia a zdroja nešlo zdroj už ani zapnúť. Uff.

Naštastie zareagovali ochrany a tak nastal čas pátrať, prečo tuner nekomunikuje s rádiostanicou a došlo k tomu výpadku.

Takže bolo potrebné naštudovať komunikácia AH4, ktorá nie je príliš zložitá.

simulátor externého tunera ICOM

Na pine Štart rádio pri zapnutí detekuje úroveň H (5V) a tým je informované, že je pripojený externý tuner ( a následne nebude používať tuner interný).

Na KEY pine prebieha obojsmerná komunikácia, z rádia povel TUNE, z tunera info o naladení.

Ako prvé som teda skúsil na tuner pripojiť napájanie na piny 3 a 4 na konci prepojovacieho kábla (na strane kde sa pripája ICOM). A ajhľa – na tuneri svietila kontrolka napájania ale pri zapnutí neprebehla prvotná sekvencia LED. I odber bol akosi podozrivo nízky. Tak som zmeral priamo na DIN konektore tunera, či je správne GND a POWER. To vyzeralo v poriadku. Nasledovalo teda znovu pripojenie prepojovacieho kábla. A znovu meranie – AAAAA to je čo? GND nebolo s GND prepojené !!!

Takže nasledovala kompletná kontrola prepojovacieho kábla a príčina bola nájdená. Na strane MOLEX konektora podľa farby všetko zodpovedalo. Ale vo vnútri zaliateho DIN konektora na strane tunera boli PREHODENÉ GND a KEY vodiče!!! Na MOLEXe som teda vymenil piny, odskúšal činnosť tunera manuálnym pripojením signálov.

Po pripojení tunera k rádiu už potom všetko fungovalo ako má. Na rádiu stačí navoliť frekvenciu, stlačiť TUNE a podľa toho, či už bol tuner na tejto frekvencii použitý alebo nie, od okamžitého prepnutia až po prípadne pár sekundové ladenie je tuner pripravený s minimálnym SWR pre vysielanie.

Ďalšie skúsenosti práce s tunerom ako pár hodín činnosti už nemám, viac som do napísania článku už nestihol…

OM7AVP

 

1,710 total views, 0 views today

One thought on “Automatický tuner mAT-180AH

Pridať komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.